Az 1970-es és 1980-as évek retróvá nemesedett hirdetéseiből rendez kiállítást a Klebelsberg Kultúrkúria Plakátok a múlt századból címmel. Tóth József Füles „Élmény az ágyban” plakátja, a Videoton reklám, a Bíró Ica szereplésével készült CSÉB-hirdetés vagy a Casco- és a Traubi-reklámjai a hétköznapjaink részei voltak.
Tóth József Füles fotográfiai ismeretek nélkül, karikaturista múlttal és sajátos humorral érkezett a reklámszakmába.
A túróból megformált bocifejet, aminek orrlyuka félbevágott paradicsom, fülei erős paprika, szarva pedig kifli volt számtalan hasonlóan emblematikus hirdetés követett 1972 és 1990 között. Tóth képei a hétköznapjaink részévé váltak, mint az „Élmény az ágyban” – Videoton reklám, a Bíró Ica szereplésével készült CSÉB-hirdetés vagy a Casco- és a Traubi-reklám.
Az eleinte segédmunkásként dolgozó Tóth, ahogy ő fogalmaz "az MTI Fotónál landolt fényképész ipari tanulóként. Sikeres szakmunkásvizsga után, hirtelen a reklámfotó bölcsőjénél találtam magamat, nagy fényképészeti múlttal, konzervatív képi világgal és didaktikus megoldásokat kedvelő nagyszerű kollégák társaságában." - írta a Mai Manó ház blogján.
Egy sanszom volt, hiszen gyakorlatilag semmit sem tudtam a szakmából, a karikaturista múltamból átmentett asszociációs és humorérzék kamatoztatása.
Később kiderült, hogy ez nagy előnyökhöz juttatott. A magyar külkereskedelmi vállalatok propagandistái felfigyeltek a friss hangra és elhalmoztak jobbnál jobb megbízásokkal. Közben valamelyest megtanultam fényképezni, de nem eléggé. Ars poetikám hamar megszületett. ”Fényképezés közben a legjobban a fényképezőgép zavar.” Ez ma fokozottan érvényes."
A kreatív munka alfája az egyperces agymunka volt mesélte a fotós a Hvg-nek adott interjúban : „mire letettem a telefont, már tudtam, mit fogok csinálni”.
, hanem humorosan, áttételes jelentéstartalommal, érdekes kompozícióban. Ezzel meghonosította az asszociatív reklámképet, mint amilyen a piros szív alakú életbiztosítás, a bőr fiatalságát őrző Niveás lakat, vagy Szinyei Merse Pál Majálisának átértelmezése, ahol a szalmakalapos úr nem virágot szed, hanem egy Videoton magnót birizgál.
A skiccekből kiválasztott anyagból egyetlen verzió készült fotóval, az ehhez szükséges előkészítést és háttérmunkát pedig –, amit ma egy stáb lát el – Tóth intézte egy személyben.
Bíró Icának például tekintélyes ruhatára volt, többek közt emiatt is könnyű volt vele dolgozni a fotós szerint. Mivel akkoriban még nem volt modellügynökség, a plakátokon szereplő gyerekek az ismeretségi körből kerültek ki, de az is megesett, hogy az utcán sétálva terelte őket össze a fotózáshoz, ahogy néha a felnőtt szereplőket is.
A '70-es, '80-as években csak 25-30 modell volt Magyarországon, gyerekcipőben járt a szakma. „A lányok nagyon különböző módon kerültek a szakma közelébe. Ők nem főállású modellek voltak, nem tanulták ezt a szakmát, megvolt nekik a rendes foglalkozásuk, a modellkedés csupán egy remek fizetéskiegészítés volt. A fotózásért, amelyre úgy kéredzkedtek el főnöküktől, vagy pedig szabit vettek ki, 100-400 forintot kaptak” – mesélte Tóth József Füles a 24.hu-nak. Ő akkoriban 10-15 modellel dolgozott együtt, többek között Pataki Ágival, Bálint Ágnessel, Sütő Enikővel, Vadász Évával, Kristyán Judittal, Csák Csillával, Halmy Krisztinával, Charlotte Clavier-val, Lantos Piroskával és Bíró Icával.
Tuskók, olvassatok!
Tóth a kellékek beszerzését is maga intézte. Az 1979. október 20. és november 18. között rendezett Őszi Megyei Könyvhetek plakátjához például egészen pontos paraméterekkel kellett keresnie egy könyvet. A fahasábból kivágott,
A csodálkozó boltvezetőnek azt mesélte, hogy különösen pedáns felesége miatt van szükség a procedúrára, mivel az asszony csak milliméterre egyforma magasságú könyvek enged az otthoni könyvespolcra. Így született a fotográfus szerint igen explicit üzenettel bíró plakát.