Beethoven VI. „Pastorale” szimfóniájával és Esz-dúr zongoraversenyével nyitja a szezon zenei programjait a Klebelsberg Kultúrkúria január 14-én. A „Mesterkoncertek és ifjú művészek” koncertsorozat idei első előadásán a Duna Szimfonikus Zenekar két kiemelkedő tehetséggel, Medveczky Ádám karmesterrel és Fülei Balázs zongoraművésszel lép színpadra.
Medveczky Ádám világszerte elismert művész, vendégkarmesterként Európa valamennyi országában megfordult, de több alkalommal fellépett az Amerikai Egyesült Államokban, Venezuelában, Japánban és Thaiföldön is. A Kossuth- díjas karmester repertoárjában csaknem 70 opera szerepel és pályája során végigvezényelte a szimfonikus zeneirodalom jelentős részét.
A fiatalabb, de nem kevésbé tehetséges zongoraművész, Fülei Balázs átütő, energikus színpadi jelenség, aki képes megszólítani a közönséget, és a koncert utolsó pillanatáig fenntartani a figyelmet. A 2011-es Liszt-emlékév egyik legtöbbet foglalkoztatott előadója volt. Számos magyar zeneszerzővel áll munkakapcsolatban, ősbemutatók és rádiófelvételek fűződnek a nevéhez. Ars poeticája: „Fontos, hogy a közönség úgy érezze: az előadó jelképes családjába tartozik.”
A műsorra tűzött Beethoven Esz-dúr zongoraversenyének eredeti címzettje Rudolf hercegérsek, a zeneszerző barátja volt. Szabolcsi Bence zenetörténész szerint a mű indításakor „… úgy lép be a zongora szólama az együttes közé, mint fejedelem a trónterembe, a főhajtó udvar sorfala között, valóban királyi öntudattal”. A legtöbb zenetörténész úgy véli, hogy az Esz-dúr zongoraverseny Beethoven egyik leginkább „szimfonikus” versenyműve, egyszersmind legerőteljesebb alkotásainak egyike. Feltehető, hogy Beethoven még eljátszotta a zongoraszólamot a hercegérsek rezidenciáján, de a mű nyilvános bemutatására megromlott hallása miatt már nem vállalkozhatott. Ezért az 1811-es ősbemutatón a lipcsei Gewandhausban Friedrich Schneider, míg az 1812-es bécsi bemutatón – a szintén Beethoven-tanítvány – Carl Czerny játszott.
A Duna Szimfonikus Zenekar a koncerten előadja Beethoven 6. szimfóniáját, amelyet a zeneszerző ezzel a megjegyzéssel bocsátott a világ elé 1808-ban: „inkább az érzelem kifejezése, mint hangfestés”. Zelinka Tamás zenetörténész szerint jó oka volt erre a védekező mondatra, mert korábban Joseph Haydn kortársaitól számos rosszindulatú megjegyzést kapott A Teremtés és Az évszakok című oratóriumának naturalisztikus részleteiért. Ilyen „hangfestések” a Beethoventől származó tételcímekkel ellátott „Pastorale” szimfóniában is bőven vannak. A „Pastorale” szimfónia 2. tételében például szinte tudományos pontossággal mutatja be a patak csobogását, a tétel végén pedig a csalogány, a fürj, a kakukk, a sármány és a vörösbegy énekét. A 3. tételben élethűen idézi fel a vidám parasztok tánczenéjét, éppen úgy, mint a 4. tételben a Vihar tombolását. A Finálé megható pásztorénekkel kezdődik, majd a felfrissült természet ódáját zengi. Zelinka Tamás zenetörténész egy tanulmányában így fogalmaz: „aki ezt a művet meghallgatja, megismeri, hogy a szerző mennyire rajongott a természetért”.
A szervezők szeretettel várnak mindenkit, aki kíváncsi egy mester és egy ifjú tehetség dinamikus, friss és magával ragadó zenei egyesülésére Beethoven klasszikus műveiben.
A koncert időpontja: 2017. január 14. (szombat) 19:30
Helyszín: Klebelsberg Kultúrkúria (1028 Budapest, Templom u. 2–10.)
Jegyárak: 2600 forint – jegyvásárlás a Klebelsberg Kultúrkúriában vagy a jegy.hu weboldalon.
Írta: Jámbor-Miniska Zsejke